Cyklotrasa A23 Botič: Výtoň – Vršovice – Michle – Záběhlice – Hostivař – Petrovice – Křeslice – Újezd

A23 u Fantova mlýna na okraji Křeslic. Vlevo odbočuje budoucí A218 do Uhříněvsi.

Trasa A23 je páteřní trasou vedoucí převážně údolím potoka Botiče. Začíná na Výtoni u železničního mostu a vede přes Vršovice, Michli, Záběhlice, Hostivař, Petrovice, Křeslice do Újezdu na hranici Prahy. Celková délka trasy bude 19 km.

Trasa je zatím značena jen v několika nenavazujících úsecích. Celá plánovaná trasa je průjezdná, některé úseky jsou ale hůře sjízdné. V dřívějším systému značení měla číslo 11, na několika místech staré značení dosud přetrvává.

Mapa celé plánované trasy

Popis trasy

úsek 1: Výtoň – Folimanka
Trasa začíná na Výtoni u železničního mostu a vltavské pravobřežní páteřní trasy A2. Od Výtoně vede Vnislavovou a Neklanovou ulicí, ve směru do centra Vnislavovou s krátkým cyklopruhem. Přejezd Vnislavovy do podjezdu pod železniční tratí je od jara 2012 řešen cyklopřejezdem se semaforem a nově je vyznačena. Dále trasa pokračuje obousměrným cyklopruhem ulicí Na Slupi po (v Praze historicky prvním) cyklopřejezdu vchází do parku Folimanka. Po cyklostezce podél Botiče trasa míří ke křižovatce Sekaninova-Jaromírova-Křesomyslova, kde značený úsek končí.

úsek 2: Folimanka – Otakarova
Úsek je neznačený, vede po rušné silnici, ale s opatrností lze využít i chodník.

úsek 3: Otakarova – Bohemians
Od křižovatky Otakarova-Bělehradská a dále po Vršovické ulici vedou vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty až k nádraží Vršovice. Kde jsou vyznačeny cyklopiktokoridory (symbol kola doplněný dvěma šipkami), je vhodné se jich držet, ovšem zároveň mít na paměti, že neznamenají přednost před ostatními vozidly.

úsek 4: Bohemians – Michelská
Nově vyznačený a upravený úsek od stadionu Bohemians k Michelské ulici vede po ulicích se slabým provozem a cyklostezkách podél Botiče. Celý úsek je značen. Mezi podjezdem pod železniční tratí a Vršovickou ulicí je dvojí vedení trasy – jedna větev směřuje k nádraží Vršovice, druhá na Vršovickou ulici. Pro jízdu od Michle do centra je vhodnější využít první variantu (ulicí Ukrajinskou), pro jízdu směrem do Strašnic druhou (podél Botiče).
Pozor na nepřehledné místo u podjezdu v ulici U Seřadiště, na Vršovické a při křížení Nuselské ulice. V Michelské ulici u Domova Sue Ryder se odděluje trasa A223 směr Kačerov. Zde prozatím značení A23 končí.

úsek 5: Michelská – Záběhlice
Trasa dále pokračuje jako neznačená po starém cyklochodníku ulicí U Plynárny, za křižovatkou s ulicí Bohdaleckou a Chodovskou navazuje krátký úsek nové cyklostezky kolem Baumaxu a dále cyklopruh. Za podjezdem Jižní spojky trasa sjíždí ulici Na Botiči na novou stezku a pokračuje k Hamerskému rybníku a sportovnímu areálu Hamr. Po nové asfaltové stezce, jen krátce přerušené šotolinovým úsekem, trasa míří k Záběhlickému zámku. Zde je možnost odbočit na trasu A41 směr Chodovec a Háje.

úsek 6: Záběhlice – Košík
Mezi Záběhlickým zámkem a Košíkem je stezka neznačená, jen místy se objevují pozůstatky zeleno-bílo-zeleného pásového značení Greenway Botič. Zčásti trase prochází po soukromém pozemku. Úsek je sjízdný pouze na horském nebo trekovém kole.

úsek 7: Košík – Hostivařská přehrada
Začátek značeného úseku je až v sadech pod sídlištěm Košík u Toulcova dvora. Po ulicích Doupovská a K Jezeru prochází sídlištěm a míjí starou Hostivař. Následuje stoupání k Hostivařské přehradě, které však představuje zajížďku a ztracené spády – vhodnější je za podjezdem odbočit vlevo po panelové cestě a kolem výpusti přehrady přijet k hrázi z druhé strany.

úsek 8: Hostivařská přehrada – Petrovice
Následující úsek je opět neznačený (u hráze jen pozůstatek značení trasy č.11), průjezd kolem Hostivařské přehrady je ale snadný – držte se stále asfaltové cesty podél břehu. Sledovat lze i souběžnou červenou turistickou značku. Jedná se zřejmě o nejpříjemnější část trasy, pozor však na vysoký počet chodců a psů, zvláště o víkendech.

úsek 8: Petrovice – Fantův mlýn
V Petrovicích trasa pokračuje podél ragbyového hřiště pod most ulice Novopetrovické. Podél Botiče vede místy náročným terénem vhodným pouze pro zkušené cyklisty, po dešti je špatně sjízdná. Alternativou je objezd po ulicích Euklidova, Newtonova, Novopetrovická a Štychova. Úsek opět není značený, trasa vede souběžně s červenou turistickou značkou.

úsek 9: Fantův mlýn – Křeslice – Újezd
Za Fantovým mlýnem (dnes z něj jsou pouze ruiny zdí nedaleko lávky přes Botič) začíná značení poslední úseku trasy. Od lávky přes Botič vede po nové asfaltové cyklostezce, poté podél nových domů v Křeslicích a následně přechází na málo frekventovanou silnici Ke Štítu a Josefa Bíbrdlíka, po které se dostává do Újezdu. Na trasu navazuje v Újezdu dálková cyklotrasa č. 11 (Greenway Praha – Vídeň), která od roku 2012 vede podjezdem pod D1 a dále přes Průhonice směrem na Týnec nad Sázavou a Tábor.

Značení

A23 11 červená turistická značka

Trasa

(místo – kilometráž – nadmořská výška – návazné cyklotrasy)

  • Výtoň – 0 km – 190 m – A2
  • Otakarova – 2 km – 205 m
  • Vršovice, Bohemians (odbočka k Botiči) – 3 km – 205 m
  • Nuselská – 4,1 km – 215 m
  • Bohdalecká × Chodovská – 6,3 km – 230 m
  • Záběhlická (sjezd na cyklostezku) – 7 km – 220 m
  • Hamerský rybník – 8 km – 220 m
  • Záběhlický zámek – 9 km – 225 m
  • Košík (odb. Doupovská) – 11 km – 260 m
  • podjezd K Horkám – 11,8 km – 250 m
  • Hostivařská přehrada, hráz – 13,2 km – 255 m
  • Petrovice – 15,6 km – 255 m – A44
  • Křeslice, Fantův mlýn – 17 km – 260 m – (A218 – plánovaná)
  • Újezd, odbočka A216 – 18,5 km – 280 m
  • Újezd, Formanská – 19,1 km – 280 m – A209
  • Újezd, most přes D1 – 19,8 km – 285 m
  • [v Újezdu možno odbočit na trasu č. 11 směr Průhonice a Týnec nad Sázavou]

Zajímavosti v okolí

Hostivařská přehrada – Přehradní nádrž na potoce Botič o rozloze 42 hektarů, délce 2,5 km a šířce až 400 m, je největší vodní plochou v Praze. Otevřena byla v roce 1964 a slouží jako ochrana proti povodním i k rekreačním účelům. Na levém břehu (blíže k Jižnímu Městu) se nachází koupaliště a sportovní areál. Nedávno proběhlo poprvé v historii kompletní vypuštění přehrady a její odbahnění.

Fantův mlýn je zřícenina mlýna na soutoku potoků Botič a Dobrá voda. Mlýn pochází zřejmě ze 14. století. V roce 1740 byl mlýn obnoven a přestavěn do podoby, v níž zůstal zachován až do požáru v roce 1960. Později až do 90. let zde byli ustájeni koně, poté budova začala chátrat a dnes jsou na místě už jen zbytky obvodových zdí.

Doprava

  • vlak linky S3/R3, S8, S80, S9 – Praha-Vršovice
  • metro C – Vyšehrad (vzdáleně), Háje (vzdáleně)

Fotogalerie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *